Merkregistratie en merkrecht

Nieuwe branding en merk, en nu?
U hebt uw branding laten doen en er is een top naam voor uw bedrijf, product of dienst ontwikkeld. U bent er helemaal klaar voor … of toch niet? Hoe zit ’t namelijk met uw merkregistratie en merkrecht?

Kunt u uw naam wel zomaar gebruiken als merk?
Een van de eerste dingen die u doet is de bijbehorende domeinnaam claimen. Maar hoe zit dat met het registreren van dat merk? Veel ondernemers slaan die stap voor het gemak vaak over. Ze hebben immers een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), dus daarmee is toch alles beschermd?

Dat verdient wat uitleg
Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merknaam? Een handelsnaam is de naam waaronder u een onderneming voert. Voor alleen een handelsnaam, hoeft u niet eens ingeschreven te staan bij de KvK. Vanaf het moment dat u actief wordt onder uw handelsnaam, geeft dat wel een zekere bescherming. Die bescherming is echter heel beperkt, namelijk slechts geldig in de regio waarin uw onderneming commercieel actief is. Een lokaal recht dus. De bescherming geldt conform de Handelsnaamwet. Het kan dus zo zijn, dat concurrenten uit dezelfde branche in een ander deel van Nederland onder dezelfde naam werken en die naam dus vrij kunnen gebruiken.

Wat gebeurt er als u buiten uw regio gaat opereren? Uw naam kan daar al door iemand anders gebruikt worden, dus dan hebt u mooi het nakijken. Een merk is als het ware een herkenningsteken voor uw product of dienstverlening. Een merk biedt bescherming in het land of landen waarvoor u een registratie hebt. Een nationaal recht. De bescherming geldt conform de Merkenwet van het betreffende land. Door uw merk weet uw doelgroep dat dit van u afkomstig is. Uw merknaam staat garant voor een bepaalde kwaliteit. Een merk kan worden gevormd door alle tekens, in het bijzonder woorden, waaronder namen van personen, of tekeningen, letters, cijfers, kleuren, vormen van waren of verpakkingen van waren, of geluiden.

Merkregistratie en merkrecht, beeldmerk of woordmerk
Er zijn verschillende vormen van merken: het bekendste is het woordmerk, dat is een combinatie van letters en/of cijfers, Daarnaast kunt u bijvoorbeeld denken aan het beeldmerk dat kan bestaan uit woorden/cijfers met een grafisch element of een puur grafisch element (logo’s, kleuren, etc.). Een belangrijke vereiste van een merk is dat het een onderscheidend vermogen moet hebben. De koper, het publiek, de consument moet het ook als merk kunnen herkennen, namelijk als teken waaronder waren of diensten die met dit merk worden aangeboden, zich onderscheiden van waren of diensten van andere bedrijven.

Daarnaast mag een merk ook niet beschrijvend zijn. Dat betekent dat het niet de kenmerken van het product of dienst mag weergeven. Het merk ‘Appel’ voor een stuk fruit mag dus niet, maar ‘Apple’ voor een laptop mag wél.

Een merk wordt geregistreerd voor waren en/of dienstenklassen, volgens de zgn. Nice-classificatie. Er zijn 34 waren en 11 dienstenklassen. U dient dus van tevoren te bedenken voor welke producten en/of diensten u een merk wil laten registreren. Aangezien dit soms wel een specifieke omschrijving behoeft, kan het verstandig zijn om dit samen te doen met een merkgemachtigde via GMMCK. Wij helpen u graag de juiste keuze te maken.

Geldigheid merkregistratie en merkrecht
Een merkregistratie kan in beginsel in ieder land dat voor u van belang is vastgelegd worden. Nederland maakt deel uit van het Benelux merkenrecht. Daarmee krijgt u naast Nederland ook in België en Luxemburg een registratie. In veel gevallen is een Benelux merk al voldoende. Anders kunt u kiezen voor een EU-registratie, waarbij alle 27 landen van de Europese Unie in de registratie worden meegenomen. Wilt u nóg verder expanderen, dan zijn er mogelijkheden om meer landen aan te wijzen, mits deze aangesloten zijn bij de Overeenkomst of het Protocol van Madrid (‘het Internationale Systeem) bij WIPO in Geneve. Ook is het mogelijk om een nationaal recht aan te vragen in landen die niet meedoen in het Internationale Systeem.

Een merkrecht blijft 10 jaar van kracht. Daarna kan het onbeperkt verlengd worden door het betalen van de relevante taksen.

Vooronderzoek
Voordat u kiest voor een merkregistratie en om zeker te weten dat u het merk vrijelijk kunt gebruiken, er geen oudere (merk)rechten zijn en u dus ook geen inbreuk op de rechten van een ander maakt, is het verstandig om onderzoek te doen naar de beschikbaarheid van de merknaam. Een relevante zoekopdracht op het internet is een goed vertrekpunt, maar biedt zeker geen volledig beeld. Een gericht onderzoek in de registers van de KvK en relevante merkregisters biedt dan een beter overzicht. Advies is om dit soort zoekopdrachten door een gespecialiseerde merkenjurist te laten uitvoeren. Hij/zij kan dan ook meteen mogelijke risico’s aanstippen. Denk daarbij aan merken die lijken op dat van u maar die voor hele andere waren of dienstverlening geregistreerd zijn of die niet relevant lijken maar toch een risico kunnen vormen.

Belang van een merkregistratie
Een goede bescherming van uw bedrijfsnaam als merk, maar ook van de namen voor uw producten en diensten, is dus heel belangrijk. Vanuit GMMCK helpen wij u graag op weg.

Met een sterk merk onderscheidt u zich van andere bedrijven die in dezelfde branche werken. Daarnaast biedt een merkregistratie ook vertrouwen naar uw klanten. U bent immers bereid om in de bekendheid en de waarde van uw merk te investeren. Uw klanten kunnen dit teken van vertrouwen bijvoorbeeld zien, doordat u duidelijk aangeeft dat u een registratie hebt door de toevoeging van een ‘registered trademark’-symbool.

Binnen de EU heeft het teken trouwens geen wettelijke betekenis. In de Verenigde Staten is het gebruik wel wettelijk beschermd. Daar mag u het teken alleen gebruiken als uw merk is ingeschreven in het merkenregister.

Daarnaast hebt u als merkhouder een monopolie op dat merk en kunt u concurrenten die eenzelfde of soortgelijk merk willen gebruiken tegenhouden in het gehele gebied waarvoor u het merk hebt geregistreerd. Voor Nederland geldt daarbij, dat u in de gehele Benelux bescherming geniet. Bij een Europese merkregistratie krijgt u merkrechten in alle EU-lidstaten. Ook kunt u makkelijk licenties verstrekken of tegen bepaalde voorwaarden (bijvoorbeeld tegen een financiële vergoeding) juist wel toestemming geven om uw merk te gebruiken. U genereert er extra waarde en goodwill mee voor uw bedrijf.

Conclusie
Een merkregistratie geeft u een grotere (geografische) bescherming dan enkel een handelsnaam; U hebt het exclusieve recht (monopolie) om uw product of dienstverlening onder die merknaam te commercialiseren; u kunt daarmee concurrenten voorblijven, maar ook actie nemen om te voorkomen dat men meevaart op uw succes.

Wilt u meer weten over merkregistratie en merkrecht? Neem dan contact met ons op. Wij brengen u graag in contact met een merkgemachtigde of regelen uw merkregistratie.