Is een A-merk een beter product of heeft een A-merk een beter communicatiebureau?
Wat geeft een A-merk een A-status. En is een B-merk in crisistijd misschien ook een A-merk? Merken zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Leveranciers proberen met hun merk steeds meer aansluiting te vinden bij de consument. Hiervoor stappen zij over van het denken op productniveau naar het denken op merkniveau. Welke beleving zoekt de klant? Hoe creëer je onderscheid? Welke USP’s (Unique Selling Points) communiceer je?
Ieder merk wil authentiek zijn. Maar hoeveel fabrikanten zijn er eigenlijk van een product? Denk bijvoorbeeld eens aan toiletpapier, schoonmaakmiddel of appelmoes. Er bestaan websites die vermelden waar B-merken werkelijk vandaan komen. En wat denkt u? Juist! Bij dezelfde fabrikant als het A-merk. Soms worden er kleine productaanpassingen gedaan, maar vaak is het puur een kwestie van beleving.
A-merken werken blijkbaar met bureaus die in staat zijn in de positionering van de klant; identiteit, communicatie, marketing en doelgroepen optimaal op elkaar af te stemmen. Een sterk merk creëren heeft overigens weinig met geld te maken. Een krachtig merk creëren schreeuwt om creatief denken.
De consument moet een merk met al zijn zintuigen kunnen ervaren. Marketingcommunicatie-instrumenten die bijdragen aan een sterk merk zijn: reclame, promoties, public relations, sponsoring, dm-communicatie, winkelcommunicatie, verpakking, persoonlijke verkoop, beurzen en tentoonstellingen. Tegenwoordig zijn ook social media, zoals Twitter, Facebook en Pinterest niet meer weg te denken. Waar het bij ‘branding’ om draait is …..aandacht. Mensen die geblinddoekt producten gebruiken, halen hun A-merk er in veel gevallen namelijk niet tussenuit.
Hoe belangrijk is het om een sterk merk te hebben?
Een (sterk) merk heeft waarde voor de consument. Het betekent namelijk …..gemak. Je wilt echter wel eerst de producteigenschappen en/of de leverancier kennen. Dan pas geeft het kopen van een bepaald merk een goed gevoel. Een sterk merk zorgt voor onderscheid, continuïteit, hogere prijzen, gemakkelijkere productintroducties en grotere onafhankelijkheid. Dan is het vreemd dat B-merken in tijden van economische teruggang ineens A-merk worden, toch?
Het imago van een A-merk wordt sterk beïnvloed door producteigenschappen of psychosociale associaties. Marketingcommunicatie is een belangrijk instrument voor het opbouwen of versterken van het merk en kan een veelvoud aan rendement opleveren. De functie van marketingcommunicatie is om een merk te differentiëren en een ‘eigen gezicht’ of ‘psychosociale meerwaarde’ te geven. Een A-merk kan uitdrukking geven aan de (gewenste) waarden voor de klant. Producteigenschappen leiden tot gevolgen, die op hun beurt het startpunt vormen voor de positionering van het merk en de communicatie met de doelgroep. Een goed communicatiebureau zorgt voor een juiste strategie.
Hoe bouw je aan een sterk merk?
1. Zoek de passie in het merk.
2. Begin niet met de projectie, maar met introspectie.
3. Vraag je af: waar staat het merk voor, waar gaat het voor?
4. Integreer merkmanagement en ‘internal branding’.
5. Maak medewerkers fan van het merk.
6. Stel het merk centraal bij de organisatiestrategie.
7. Maak de directie verantwoordelijk voor de kracht van het merk.
Concurrentie en reputatie zijn belangrijke factoren bij positionering. A-merken zijn hier in het voordeel Positionering is de positie van een merk t.o.v. andere merken in de perceptie van de consument. Er zijn verschillende mogelijkheden om de ultieme belofte van je merk te ondersteunen. En je raad het al…….
…een goed communicatiebureau kan hierbij nuttig zijn.